Seuraava postaus on alunperin julkaistu Hifiharrastajat-forumilla 23. tammikuuta 2011:
Tämän päivän teemana on ollut vain ja ainoastaan Johnny Cash vinyyliltä. Alkajaisiksi kuuntelin muutaman albumin 60-70-luvuilta:
Johnny Cash at San Quentin (1969, CBS S 63629, UK)
http://en.wikipedia.org/wiki/At_San_Quentin
http://www.allmusic.com/album/johnny...r488514/review (arvio cd-versiosta)
Johnny Cash Sings Precious Memories (1975, CBS 80355, Hollanti)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sings_Precious_Memories
http://www.allmusic.com/album/sings-...emories-r91912
One Piece at a Time (CBS 81416, 1976, Hollanti)
http://en.wikipedia.org/wiki/One_Pie...a_Time_(album)
http://www.allmusic.com/album/one-pi...r105837/review
Ensimmäinen on tietenkin maineikas vankilakonsertti, joka on hallussani 
myös huomattavasti täydennettynä cd-versiona. Vinyylin A-puolella on 
hiukan liikaa puhetta suhteessa musiikkiin, joka sinänsä on OK. B-puoli 
onkin sitten loistelias, niin soundeiltaan kuin esityksen laadultakin. 
Cash on selvästi päässyt hikeen ja tarjoilee aluksi varta vasten 
kirjoittamansa laulun 
San Quentin kahteen kertaan erinomaisen arvostavalle yleisölle. Toisena kohokohtana seuraa hyvällä tunteella vedetty 
A Boy Named Sue, sitten 
Peace in the Valley ja päätöksenä 
Folsom Prison Blues.
Precious Memories on Gospel-albumi ja koostuu enimmäkseen hienosti ja aidolla tunteella esitetyistä standardeista. 
One Piece at a Time puolestaan on Cashin peruskauraa, rehtiä perus-countrya ilman mitään orkestereita, vain Cash ja Tennessee Three eli 
Bob Wootton (kitara), 
Marshall Grant (basso) ja 
W.S. Holland. Taustalla tietenkin laulaa 
Carter Family.
Näiden lisäksi pyörähti pari Britanniassa Hallmark-merkillä julkaistua 
kokoelmaa Cashin 60-luvun tuotannosta, joiden jälkeen peräännyin 
1950-luvun Sun-levytyksiin. Aloitin Hallmark-kokoelmalla 
I Walk the Line (Hallmark SHM 849), jota seurasi ruotsalainen kooste 
Folsom Prison Blues (Grand Prix GP-10002) ja lopuksi 60-luvun lopulla Sun-äänitysten oikeudet ostaneen tuottaja 
Shelby Singletonin kokoama gospel-albumi 
Sunday Down South (1970, Sun 119, USA), jonka A-puolella on Cash ja B-puolella 
Jerry Lee Lewis. 
http://www.allmusic.com/album/sunday-down-south-r121922
Kuuntelematta jäi toistaiseksi albumi 
Showtime
 (1969, Sun 6467 016, UK), joka koostuu tutuista Sunin 
studioäänityksistä, joihin on taustalle lisätty yleisön ääntä ja sitten 
markkinoitu muka konserttiäänitteenä tarkoituksena ilmeisesti rahastaa 
samanaikaisten vankilakonserttien siivellä.
Cash on sikäli kiintoisa ja luotettava artisti että hän ei pitkän uransa
 aikana tehnyt juurikaan virheliikkeitä musiikillisessa mielessä vaan 
piti linjansa loppuun asti. 
American Recordings sarjan viimeiset 
äänitteet ovat aivan selkeästi linjassa 50-luvun Sun-äänitteiden kanssa.
 Minusta on aika kunnioitettavaa että hän jatkoi valitsemallaan tiellä 
loppuun asti vaikka levy-yhtiö ajoittain, varsinkin 70-80-luvuilla, 
jonkun kerran yritti pakottaa häntä modernimpaan muottiin. Juu, kyllä 
Käteiseen voi tosiaan aina luottaa.