sunnuntai 21. syyskuuta 2014

Yardbirds - Roger the Engineer

Seuraava postaus on alunperin julkaistu Hifiharrastajat-forumilla 21. helmikuuta 2011:  

Jatketaas vähän tymäkämmällä kamalla:


Yardbirds - Yardbirds (1966, Columbia SX 6063, UK)

http://en.wikipedia.org/wiki/Roger_the_Engineer

Kuuntelussa siis mono-originaali tästä myös kannen karikatyyrihahmon mukaan nimellä Roger the Engineer tunnetusta albumista.

Yardbirds muistetaan nyttemmin kai parhaiten kitaristihautomona, aloittelivathan siellä uraansa niin Eric Clapton, Jeff Beck kuin Jimmy Pagekin (joskin jälkimmäinen oli vaikuttanut paljon käytettynä studiomuusikkona jo vuodesta 1964). Ensimmäinen levyttänyt Yardbirds-versio, se jossa oli EC, ei saanut aikaiseksi ainuttakaan studioalbumia mutta kylläkin hurjan liven Five Live Yardbirds (1964). Sitten yhtyeen alkuperäinen tiukka blues-linja alkoi vaihtua popimmaksi ja Clapton lähti tympääntyneenä John Mayallin seuraan. Hänen tilalleen löytyi Jeff Beck eikä se poppilinjakaan kauaa kestänyt mistä todistaa tämä 1966 julkaistu toinen virallinen Yardbirds-albumi.

Ennen sitä vuonna 1965 tosin kasattiin USA:n markkinoille siellä julkaisemattoman ensialbumin materiaalista plus single ja EP-piiseistä kaksikin albumia For Your Love ja Having a Rave-up with the Yardbirds joita ei kuitenkaan voitane pitää virallisina Yardbirds-albumeina. Käytännössähän ne ovat kokoelmia mutta niiden vaikutus moniin nuoriin autotallibändeihin oli kyllä huomattava.

Mutta siis kuunneltuun kiekkoon. Jonkinlaista esi-heavyahan tämä on. Albumi alkaa upeasti Beckin bravuureilla Lost Women, Over Under Sideways Down ja The Nazz Are Blue. Sitten seuraa kevyempänä välipalana I Can't Make Your Way minkä jälkeen mennään taas täysillä piisissä Rack My Mind. A-puolen päättää kevyehkö rallatus Farewell mutta B-puolella paiskataan isompi vaihde takaisin päälle eli Hot House of Omagararshid ja Jeff's Boogie. B3 on jälleen kevyempi esitys eli He's Always There. Seuraava eli Turn Into Earth tuo mieleen muistumia vuoden 1965 hitistä Still I'm Sad ja What Do You Want ja Ever Since the World Began päättävät albumin tyylikkäästi.

Amerikkalaisten piti sitten sekoilla tämänkin klassisen albumin kanssa. Sikäläinen versio oli nimeltään Over Under Sideways Down ja se sisälsi vain kymmenen piisiä sillä The Nazz Are Blue ja Rack My Mind oli jostain käsittämättömästä syystä jätetty pois. Tämäkin versio on kuitenkin suhteellisen himoittu keräilykohde koska miksaukset ovat erilaisia kuin brittiversiossa. Nimeä Over Under Sideways Down muuten käytettiin myös ainakin saksalaisessa ja ranskalaisessa painoksessa mutta onko niissä kaksitoista vain kymmenen piisiä, sitä en tiedä joskin veikkaan kahtatoista.

Mutta jatketaan vielä hiukan Yardbirds-historiaa. Muutaman kuukauden ajan vuonna 1966 bändissä oli samanaikaisesti mukana sekä Beck että Page. Tämä episodi tuotti vain yhden singlen Happenings Ten Years Time Ago / Psycho Daisies, jotka ovat mukana ainakin joillakin Roger the Engineerin uusintapainoksilla, sekä esiintymisen Michelangelo Antonionin elokuvassa Blow-Up piisillä Stroll On (joka oli Train Kept a-Rollin hieman muutetuilla sanoilla) ja löytyy tietenkin YouTubesta.

Beck sai kumminkin pian kenkää ja Yardbirds jatkoi vielä jonkin aikaa Pagen johdolla levyttäen yhden aika keskinkertaisen albumin Little Games (1967), muutaman sinkun ja alkaen metamorfoosin Led Zeppeliniksi joka tiettävästi heitti ensimmäiset keikkansa nimellä New Yardbirds.

Että sen pituinen se. Roger the Engineer tai millä nimellä sitä sitten kutsutaankin on hieno albumi. Parhautta, ehdottomasti!

In the Hollies Style

Seuraava postaus on alunperin julkaistu Hifiharrastajat-forumilla 21. helmikuuta 2011:  

Poppia, poppia...


Hollies - In the Hollies Style (1964, Beat Goes On BGO LP 8, UK)

http://en.wikipedia.org/wiki/In_The_Hollies_Style
http://www.allmusic.com/album/in-the-hollies-style-mw0000654893

Allmusic kutsui tätä parhaaksi, jonkun muun kuin Beatlesin levyttämäksi merseybeat-albumiksi vaikka Hollies ei ollut edes Liverpoolista vaan Manchesterista. Ja mikä ettei. Täältä löytyy monta lähes täydellistä pop-laulua ja useimmat niistä vielä bändin omaa tuotantoa, alkuperäisellä vinyylillä tosin heidän yhteisellä salanimellään Ransford. Yksi parhaista on Graham Nashin ensimmäinen sooloesitys To You My Love mutta kyllä ne muutkin kivuttomasti kuuntelee. Parasta tässä albumissa on se että brittiläiseen tapaan tilaa ei ole haaskattu hiteille vaan kaikki kappaleet taitavat olla lp-originaaleja, joten sinkkujen ostajat saivat rahalleen vastiketta (Amerikassahan albumeilta piti nimenomaan löytyä myös hittipiisit, muuten ei kauppa käynyt) eikä minunkaan nyt tarvinnut kuunnella niitä uudelleen. Ne kun ovat tulleet jo hiukan liian tutuiksi vaikka laatukamaa sinänsä ovatkin.

Kuunneltu kiekko oli siis BGO:n uusintapainos jostain 80-luvulta mutta alkuperäinen oli Holliesin toinen albumi ja vuodelta 1964.

Kinks / Sleater-Kinney

Seuraava postaus on alunperin julkaistu Hifiharrastajat-forumilla 21. helmikuuta 2011: 

Miksi juuri nämä kaksi? No tietysti siksi että saisin laittaa niiden kannet tänne peräkkäin.


Kinks - The Kink Kontroversy (1965, PRT PYL 6004, UK, vinyyli)
Sleater-Kinney - Dig Me Out (1997, Kill Rock Stars KRS 279, cd)

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Kink_Kontroversy
http://en.wikipedia.org/wiki/Dig_Me_Out

Onko näillä sitten muuta yhteistä kuin kansi? Ainakin molemmat ovat kovia kitararock-albumeja, siis siinä mielessä kovia että vaikka soittajat eivät ole mitään suurvirtuooseja, niin he soittavat aidolla asenteella.

Kinks-albumi oli bändin kolmas ja siltä löytyy muutama klassikko (Till the End of the Day & Where Have All the Good Times Gone) ja monta melkein klassikkoa (When I See That Girl of Mine, The World Keeps Going Round, I'm on an Island... plääh, mitä näitä luettelemaan, kaikki tällä albumilla on yhtä klassikkoa). Tämän levyn jälkeen alkoi Kinksin varsinainen suuruuden aika joka oli samalla laskevan levymyynnin aika (mutta se on toinen tarina). Kink Kontroversy oli sikäli siirtymäkauden albumi että siltä löytyi niin varhaisten hittien kaltaisia punk-rypistyksiä kuin Ray Daviesin ironisia ja, ainakin näin jälkikäteen tarkastellen, hyvin brittiläisiä lauluja.

Sleater-Kinney puolestaan on kolmen naisen muodostama punk-ryhmä Seattlesta, jolla on kaksi kitaraa, rummut ja kova meininki. Piisit ovat hyviä, ja päätösraita Jenny suorastaan majesteettinen. Ei yhtäkään heikkoa kohtaa löydy tästäkään albumista.

Black Uhuru - Red

Seuraava postaus on alunperin julkaistu Hifiharrastajat-forumilla 19. helmikuuta 2011:

Pysytään rytmissä:



Black Uhuru - Red (1981, cd)

http://www.allmusic.com/album/red-mw0000192756

Piti jalan naputtamassa tahtia joten ok minun kirjoissani.

Bob Marley & The Wailers - Exodus

Seuraava postaus on alunperin julkaistu Hifiharrastajat-forumilla 19. helmikuuta 2011:

No niin, jätetääs välillä vaaralliset mömmöt ja kuunnellaan kirjastosta vaatteisiin tarttuneita hopeakiekkoja:



Bob Marley & The Wailers - Exodus (1977, cd)

http://www.sputnikmusic.com/review/1...ailers-Exodus/

Saattaapa olla Marleyn paras albumi. Tämä cd ilmoittaa olevansa "30th anniversary edition" ja täten odottaisi vielä muutamaa bonus-piisiä mutta tuo ilmaus taitaakin tarkoittaa että tässä nyt on klassinen albumi alkuperäisessä muodossaan mitään lisäämättä ja mitään pois jättämättä. No ok, miten vain, ei tässä mitään jäänyt kaipaamaankaan. Eihän parhautta voi mitenkään parantaa.


Tiskijukka - välttäkää!

Tämä blogipostaus 17. helmikuuta 2011 on luettavissa kaikkine kommentteineen täältä: 

http://www.hifiharrastajat.org/foorumi/showthread.php/115048-Tiskijukka-vinyylien-pesuneste-varoituksen-sanoja

Kyseessä siis tämä litku:


Duke Ellington - The Jeep Is Jumpin'

Seuraava postaus on alunperin julkaistu Hifiharrastajat-forumilla 16. helmikuuta 2011:

Taas välillä monoalbumeja Lencolla:


Duke Ellington & His Orchestra - The Jeep Is Jumpin' (1956, Affinity AFF91, UK, tämä painos vuodelta 1982)

http://en.wikipedia.org/wiki/Histori...lington_album)

Nämä helmikuun alussa 1956 tehdyt äänitteet julkaistiin alunperin Bethlehem-merkillä nimellä Historically Speaking: The Duke. Albumin alkuperäinen nimi selittyy sillä että lähes kaikki kappaleet ovat uusia sovituksia vanhoista Ellington-standardeista mikä mahdollisesti myös selittää sen että AllMusic antoi näille mainioille tulkinnoille vain kaksi tähteä. En ainakaan mitään muuta syytä keksi sillä Ellingtonin sen kertainen kokoonpano oli hyvässä iskussa ja mukana oli mm. Johnny Hodges, Clark Terry, Ray Nance, Russell Procope ja Harry Carney, joista useimmat olivat pitkäaikaisia Ellingtonin orkesterin veteraaneja, eikä uusissa sovituksissakaan minusta mitään vikaa ole. Kyllä kansikuvassa vasemmalla oleva Billy Strayhorn oli tehtävänsä tasalla (kuten kaiketi aina). Ja sitäpaitsi se kaikkein tärkein eli rytmi oli kohdallaan.

Geils - Monkey Island

Seuraava postaus on alunperin julkaistu Hifiharrastajat-forumilla 14. helmikuuta 2011: 

Jaa, blogataan taas:


Geils - Monkey Island (1977, Atlantic SD 19103, USA)

http://www.allmusic.com/album/monkey-island-mw0000690688

Joskus kauan sitten, 1970-luvulla oli olemassa aivan järjettömän kova rhythm & blues -ryhmä nimeltä J. Geils Band, jonka konserttialbumi Live Full House (1972) on yksi kovimpia koskaan kuulemiani live-vetoja vinyylillä. No sitä minulla ei tietenkään hallussani ole joten olen joutunut tyytymään myöhempiin vaatimattomampiin tuotoksiin. Mutta vaatimaton J. Geils -tuotos oli melkein aina vähintään yhtä hyvää tai parempaa kuin jonkun riviorkesterin ykköstuotos.

Ja niin nytkin. Bändi oli ilmeisesti hakemassa uutta suuntaa ja ehkä myös uutta yleisöä ja oli lyhentänyt nimensäkin trendikkäämmän kuuloiseksi. Miksi, sitä en tiedä, koska minusta aikaisemmat julkaisut (kahdeksan albumia), sen verran kuin niitä olen itse kuullut ja toisten arvioita lukenut, olivat A1-laatua, jok'ikinen. Täältäkin löytyy hieman A1-laatua mutta ei kuitenkaan ainuttakaan sellaista raivokasta r&b-rypistystä kuin aikaisemmilla kiekoilla. Suunta tuntui olevan huolestuttavasti AOR:ään päin. Siltikin noita huippuja ovat avaus Surrender, nimipiisi ja päätösraita Wreckage. Muut esitykset ovat tasaisen keskilaatuisia eikä niistä kukaan korttia kotiin kirjoita. Siltikin, kyllä tämän kokonaisuudessaankin kiljumatta kuuntelee, varsinkin jos nuo vanhemmat äänitteet eivät ole tuttuja. Täten siis suosittelen varauksin.

Laitetaas vielä vanha promokuva kun semmoinenkin löytyi:



Funky Kings

Seuraava postaus on alunperin julkaistu Hifiharrastajat-forumilla 13. helmikuuta 2011: 

Seuraavaksi hieno albumi, jota ei tietääkseni toistaiseksi ole hopeakiekkona julkaistu:


Funky Kings - Funky Kings (1976, Arista AL 4078, USA)

http://www.allmusic.com/artist/funky-kings-mn0001224230/biography
http://en.wikipedia.org/wiki/Jules_Shear

Funky Kings oli lupaava country rock -ryhmä jota tuskin kuitenkaan kukaan tänään muistaisi jollei siinä olisi vaikuttanut sittemmin jonkinlaiseen kulttimaineeseen noussut kitaristi/lauluntekijä Jules Shear. Tämä albumi jäi ainokaiseksi joskin toinenkin kiekko levytettiin mutta nauhat keräävät yhä pölyä jossain levy-yhtiön varastoissa.

Mutta tämä jälkipolville jäänyt äänite on oikein hyvä ja täynnä hienoja lauluja eikä ihme sillä Shearin ohella mukana oli kaksi muutakin erinomaista lauluntekijää, jo ennen Funky Kingsiä Eaglesille muutaman laulun (Peaceful Easy Feeling, Already Gone ym.) kirjoittanut Jack Tempchin ja hieman vaatimattomamman uran luonut Richard Stekol (lisätietoa linkeissä)..

http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Tempchin
https://myspace.com/richardstekol

Juu, tämä oli taas todiste siitä että halvallakin saattaa saada hyvää. Ostin tämän vuonna 2005 suunnilleen yhdellä eurolla ja vain siksi että tunnistin Jules Shearin nimen takakannesta. Musikaalinen yleissivistys ja outojen levykansien tarkka tutkiminen tuottaa löytöjä, toisinaan.

Ja päivitys vain varttituntia alkuperäisen postauksen jälkeen:

Heti kun tuon kirjoitin (tieto Wikipediasta) huomasin että kyllä se cd:kin on tullut, ainakin Japanissa.

http://www.discogs.com/Funky-Kings-Funky-Kings/release/867894

Kotimaista kolmisenkymmentä vuotta sitten

Seuraava postaus on alunperin julkaistu Hifiharrastajat-forumilla 12. helmikuuta 2011:  

Lauantai on kulunut kuunnellen 70-luvun lopun / 80-luvun alun kotimaista musiikkia aikakauden kokooma-albumeilta:


Suomi-ilmiö (1981, Polarvox LJLP 1006)
The Art of Breeding (1983, Johanna JHN 3013)
TV räjähtää! (1981, Finnlevy FTV 016)
Kotimaisia rock hittejä 1 & 2 (1982, Polarvox LJTLP 1013)
Kovimmat takaiskut (1987, Poko KOTA 1)

Hienoa kamaa, ei tarvinne kommentointia: Pobeda, Hassisen kone, Tyhjät Patterit, Problems, Loose Prick, Sika, Ratsia, Martti Syrjä, Maukka Perusjätkä, SIG, Aku Syrjä, Vaavi, Lizards, Pupukuusikko, Karanteeni, Pelle Miljoona, General Njassa, Hefty Load, Jimi Sumen, Twiggy Oliver, Juice, Tumppi Varonen, Mac, Tuomari Nurmio, Ari Vaahtera, Woude, Hector, Stressi, Se, Lama, Mistakes, Hanoi Rocks, J. Karjalainen, Kumma Heppu ja Lopunajan voidellut, Korroosio, Liisa Tavi, Bluesounds, Leevi and the Leavings, Riipinen & Suomen ääni, Tries, Kollaa kestää, Öystilä, Art Pop Combo, Jamrock Band, Mekaaniset kakut, Vau!!, Terveet kädet, Mäds, Vandaalit, Dynamo, Wrum, Jari Kullervo... Tulikohan kaikki? Olivat oikeastaan aika hyviä aikoja. Ei ehtinyt ikävystymään.


5000 Volts

Seuraava postaus on alunperin julkaistu Hifiharrastajat-forumilla 11. helmikuuta 2011:  

Se on tulossa aina vaan hullummaks ja hullummaks! Nysse kuuntelee 70-luvun diskolevyjä...


5000 Volts - 5000 Volts (1976, Philips 6308 284, Hollanti)

http://www.allmusic.com/artist/5000-volts-mn0000919894/biography
http://en.wikipedia.org/wiki/5000_Volts

Tämä äänite tuli haltuuni kesällä 2006 osana useamman sadan 70-80-lukujen lp:n kasaa ja tuli vihdoin kuunneltua. Viisituhatta volttia muistetaan lähinnä muutamasta singlehitistä mm. I'm on Fire, Doctor Kiss-Kiss ja Motion Man ja siitä että ryhmän alkuperäinen laulusolisti oli sittemmin melkoisen oman hittiputken aikaansaanut Tina Charles. Hän jätti ryhmän ennen tämän albumin ilmestymistä mutta lienee mukana albumilta löytyvillä varhaisemmilla singlepiiseillä vaikka hänen nimeään ei levykannessa mainita vaan kaiken kunnian vie hänen seuraajansa Linda Kelly.

Mutta joo, eihän diskosta kuulu tykätä mutta kun minusta tämä on aika hyvä levy olkoonkin että tuo I'm on Fire on melkein plagiaatti espanjalaisen Los Bravos -ryhmän vuoden 1966 hitistä Black Is Black... Pitäiskö sitä seuraavaksi pistää pyörimään Boney M:ää vai jotain aidompaa, vaikka Trammpsia? ABBAA?? Donna Summeria?? Tai sitten voisi mennä vain nukkumaan ja palata huomenna levänneenä ja virkistyneenä korrektimman musiikin äärelle.

Hyvä vintage-blogi

Seuraava postaus on alunperin julkaistu Hifiharrastajat-forumilla 11. helmikuuta 2011:

Juuri tuli vastaan kiintoisa vintage-hifiblogi. Löytyy mm. tämännäköinen kuva:



> Varmaan varteenotettava ratkaisu jos lattian ovat täynnä eikä seinätelineellekään ole tilaa.

http://itishifi.blogspot.com/

Olen tuohon ennenkin törmännyt mutta en muista onko linkitetty aikaisemmin. Jos, niin nyt on linkitetty uudelleen.

Ja vielä toisesta blogista:

...eli joskus aikakausien kuluttua arkeologit tutkivat kuunteluhuoneidemme raunioita ja mitäpä mahtavat löytää?

http://www.thisblogrules.com/2009/12...presented.html